Att hålla motivationen uppe

19.01.2016 22:33

Vi är nog alla överens om att detta är den absolut tristaste perioden att ha häst. Allt fryser,blir halt,man måste ha massor med kläder på sig för att inte frysa och möjligheten till ridning är begränsade. Många kanske endast rider ut denna perioden eller rider lite mer sporadiskt. Det fungerar inte för mig då Ville behöver aktiveras och inte nöjer sig med en skrittrunda i snön. Han behöver diciplinerad ridning på bana/ridhus 5-6 dagar i veckan,året runt. Vad håller då min motivation uppe när termometern visar -13 och ridhuset är råkallt?

För det första så brukar jag tänka på våren och att det faktiskt inte är så himla långt kvar. Det som annars får mig att fokusera till 100 % oavsett är tanken på att nå mina mål. När man sätter den där nollan i klassen man verkligen vill vara felfri i, när man får placering och får rida ärevarv på en lycklig häst, när man, trots kanske både 8 och 12 fel får till en runda som känns så bra att man nästan glömmer bort sina fel. Då är det värt. Då är det värt alla minusgrader, allt regn, alla pengar och alla timmar man lägger ner. 

Jag har flera stora mål och flera delmål med min ridning. Några av dem har jag klarat av under förra året,ett par av dem hoppas jag att jag kan nå. De dagar som jag fryser som mest,känner mig som minst motiverad att rida, då tänker jag på mina mål och målar upp en bild där jag når ett mål jag verkligen vill nå. De dagarna jag dagdrömmer riktigt stort och ser mitt och Villes namn på listan över dem som har kvalat in till falsterbo. Kanske mitt största mål än så länge. Ett av dem i alla fall. Men det är inget som kommer att komma gratis eller genom att sitta i soffan bara för att man inte har lust. Delmål och mål kommer att klaras av genom diciplinerad träning blandad med planerade vilodagar och uteritter förstås. 

Förra året klarade jag av flera delmål på vägen

  • Nolla i förklassen till alla omgångarna i Gotacupen
  • Placeing individuellt
  • Placering med ett lag i en lagtävling
  • Vinna en tävling
  • Debutera 105
  • Placering i en regional tävling 
  • Debutera 110

    Under 2016 är målen bland annat dessa
  • Tävla på Strömsholm
  • Tävla på Åby travbana
  • Få fina och stadiga rundor i 110
  • Rida nolla i 1 meter och 110
  • Debutera 115
  • Debutera 120 i slutet av året