Årsresume 2015

18.12.2015 21:02

Årsresume 2015

Januari-februari
Under dessa månader hände det inget speciellt. Vi tränade på och förberedde oss för säsongen som väntade. Jag var förstås i full gång med att planera vilka tävlingar jag skulle vara med på.

 

Mars
I mitten av mars så var det dags för årets första tävling, 1 meter regional på hemmaklubben Mariestad. Ville kändes lite knepig på framhoppningen,inte i kroppen utan höll på mycket med munnen. Startade iaf och han stannade en gång på hinder 1 och en gång på hinder 3, och iom att det var regionalt så tog det slut där. Mycket knepigt då Ville aldrig vägrat ut sig förut.  Något stämde inte.

Två dagar senare så valde jag att starta en pay and jump på Grevagården för att hoppa runt ett par klasser. Hoppade 90 och 1 meter. Bytte bett och nu gick det som tåget igen. Felfritt i båda och fick även stilpris. Kom fram till att felet måste sitta i munnen.I slutet av mars så blev det besök på tandkliniken i Söderköping för Ville. Det visade sig att han hade några foderfickor som resulterat i inflammation i tandköttet på honom. Det blev en ordentlig behandling och återbesök om 5 veckor och dessutom medicin i en vecka

April
Jag och Ville kom med i laget till Gotacupen så vi tränade på inför det under nästan hela april. I slutet av april så var det dags för första omgången i Alingsås. Ville kände fortfarande av tänderna och var besvärlig på framridningen. Väl inne på banan så blev det felfritt och rosett i förklassen 90 cm. I lagklassen 95 cm så blev han rädd på långsidan vid läktaren så han kastade sig undan mitt framför ett hinder. Gjorde en volt och red på igen och då gick det bra. Blev 4 fel där. Laget kom på 9:e plats.Några dagar senare så gjorde vi återbesök på tandkliniken. Ville hade lite inflammation kvar men det var mycket bättre. Blev behandling och återbesök om 5 veckor igen.

Maj
I mitten av maj så var det dags för omgång 2 av gotacupen,denna gången i Grästorp. Denna gång var vi bara 3 i laget så vi fick räkna alla resultat. Jag och Ville var felfria i förklassen och fick rosett. I lagklassen så gick det jättebra fram till sista hindret där han tvärkastade sig åt sidan så jag fick lägga en volt, Så 4 fel för det + 3 tidsfel. Laget kom någonstans i mitten.Vi åkte också ytterligare en gång till tandkliniken. Denna gången såg det mycket bättre ut,så vi behövde inte komma på återbesök förrän i september. 

Juni
I början av juni så var det dags för sista omgången i gotacupen,denna gång i mullsjö. Jag och ville höll på trenden och gjorde en felfri runda och fick rosett i förklassen. I lagklassen så höll vi ihop det och gjorde en felfri runda. Efter att alla ridit så visade det sig att det stod mellan oss och ett annat lag om andraplatsen i denna omgången. Efter att de räknat på tiden så visade det sig att laget kom tvåa! I det totala så kom vi på en delad sjätteplats.


Efter detta så blev det dags för omhoppning om de individuella platserna. Jag och Ville gjorde en felfri runda men på grund av halt underlag vågade jag inte rida så fort. Vi tog iaf en 11:e placering och fick hämta priset i sekretariatet.  Ville fick även ställa upp som prisutdelningshäst åt en lagkamrat som kom på 5:e plats och trivdes utmärkt med uppmärksamheten.

Helgen efter så var det dags för lokal tävling på Grevagården, Det var både hästar och ponnyer och mycket starter så Ville fick en box att bo i. I 95 så var han stark men ändå med på noterna. Slutade med en dubbelnolla och snabb tid,vilket gjorde att vi tog hem segern och fick för första gången rida först på ärevarvet.


Vi debuterade också i 105 cm, jag red avdelning B eftersom det var första gången. Det blev en rivning och en mycket bra debut.

 

I slutet av juni så var det dags för tävling i pålsboda utanför kumla. Här red vi 1 meter där det blev 4 fel. Red sedan andra gången på 105 avd. B. Här blev det 3 ner,hittade inte flytet och använde nog fel bett som blev lite starkt. Hyfsad runda iaf.

Juli

I Juli var det väldigt dåligt med tävlingar som passade oss. Istället tränade vi på och hoppade sedan en pay and jump i Götene. Banan som var katastrofdåligt byggd ställde till en del problem,men runt kom vi iaf. Hoppade även en stor mur som var rätt mastig. Vi hoppade två rundor på 1 meter.

Augusti
I början av augusti så var det dags för våra hemmatävlingar i mariestad. Jag och Ville var med på lördagen och red 1 meter och 105. Denna gången valde jag att starta i avdelning A efter att ha ridit i avdelning B några gånger. Resultatet blev felfritt i grunden och en rivning i omhoppningen på 1 meter och 4 fel i grunden på 105 som kom på sista hindret.  Efteråt blev vi intervjuade av lokaltidningen som några dagar senare publicerade en fin artikel med en jättesöt bild på Ville.

I slutet av augusti åkte vi på ett litet äventyr. Vi var anmälda till en tävling i Strängnäs och dagen innan så åkte vi upp och tog in på ett Bed and Box. Vi bodde i ett fint rum och Ville bodde i en bra box i ett större stall. På kvällen kunde jag trimma honom lite på gårdens ridbana.


På tävlingens morgon så vaknade jag med ont i halsen och allmänt dålig. Banorna var ganska långa men i 1 meter red vi runt med bara 4 fel. I 105 så spökade det lite enligt ville så det blev två stopp och ett pet. Eftersom jag inte var riktigt frisk så orkade jag inte riktigt hålla ihop honom när han blev så tittig. Ganska besviken efter rundan.

September
I början av september så valde jag att starta i Töreboda. Jag var fortfarande besviken över strängnäs och Ville göra bättre. Var 

med i 95 och 1meter. I båda klasserna gick vi dubbelnolla men tyvärr räckte inte tiderna till och vi kom utanför placering i båda 

klasserna. Men bra känsla i båda klasserna och det var det jag var ute efter.

I slutet av september så begav vi oss återigen uppåt i landet mot Örebro ryttarteam. Denna gång var det regional tävling på en 

jättefin tävlingsplats. Man märkte att det var regionalt eftersom alla hinder var maxade utom första. Vi var med i 1 meter och 105.

 I 1 meter så rev vi ett i kombinationen,men trots det så kom vi ändå 4:a och fick placering. I 105 så rev vi också ett hinder men 

även det en bra runda.  Åkte till tandkliniken i söderköping med Ville där det visade sig att det såg bra ut, så nu behövde vi inte

 komma på återbesök igen förrän i Mars.

Oktober
I början av oktober så var det väldigt skralt med tävlingar som passade oss, så vi tränade på istället. I slutet av oktober så var det iaf dags igen och denna gång blev det Göteborg. Fint stort ridhus och framhoppningen var ute fast under tak. Vi var anmälda till 95 och 105 cm.

I 95 så var Ville SÅ fin i grunden, och första svängen i omhoppningen blev superbra trots att det var i det svåra varvet. I nästa sväng så vet jag inte riktigt vad som hände, jag tyckte att vi kom bra på hindret,men där blev det helt plötsligt tvärstopp. Hindret vältes omkull och Ville körde ner huvudet mot marken. Eftersom jag inte var beredd så gled jag så fint nerför halsen och landade på bommarna. Släpades sedan tillbaka över dem när ville bestämde sig för att han inte ville vara med längre och började backa. Jag höll kvar och kunde till slut resa mig. Efteråt kändes det både snopet och onödigt på en så fin runda.

Ut och byta om och sedan upp igen inför nästa klass. I 105 så kom vi lite nära på hinder 2 och rev det,men annars en fin runda.

Helgen efter så var det dags för tävling i Lidköping. Den här tävlingen hade jag sett fram emot länge,inte bara för att jag älskar klubben utan för att jag och Ville skulle debutera 110 tillsammans där. Det var något som jag hade bestämt länge, långt innan jag talde om det för folk. Innan så red vi 1 meter,där var vi felfria i grunden men i omhoppningen så blev han lite okoncentrerad och vi drog på oss 3 nedslag. 

I 110 så red jag avdelning B eftersom det var första gången och det blev en väldigt fin runda med 2 nedslag. Lycklig häst och nöjd ryttare.

November
I mitten av november åkte vi återigen ner till Alingsås. Denna gången red jag 95 och 1 meter för att kliva ner ett steg efter debuten på 110. Ville tyckte att 95 var töntigt och rev ett hinder. I 1 meter så blev det en dubbelnolla men en dålig tid då jag inte fick till någon av de svängar som jag planerat. Bra rundor blev det iaf.

December
Tävlingssäsongen avslutades sedan den 13 december på Grevagårdens luciahoppning. I 1 meter så rev vi ett hinder. Det var även stilbedömning i denna klass och vi fick 94,5 poäng. I 110 så fick vi till en ännu bättre runda, men rev sista hindret. Så nära felfritt varv. 

Men ändå nöjd med denna hoppningen också.

2015 har verkligen varit mitt och Villes år,trots en dålig start och problem med tänderna. Vi började lågt med att rida 90 cm och slutade på en av delmålshöjderna 110 cm. Vi har besökt många fina tävlingsplatser, tagit våra första placeringar, tagit våran första seger och har under ca 4 månader debuterat två nya höjder. Så stolt över Ville som alltid vill göra sitt bästa och försöker trots att han vill springa lite fortare än vad som är lämpligt. Han är nu mycket lydigare och med fortsatt träning så kommer det att bli ännu bättre. Nu är det en träning kvar och sedan blir det två veckors vila innan vi börjar smyga igång igen. Nästa år kommer att bjuda på nya utmaningar och även lite nyheter,varav en som ni kommer att få ta del av så småningom.