Regional tävling Strömsholm

13.02.2016 21:31

Idag var det dags för en efterlängtad tävling, nämligen Strömsholm. Tävlingen blev full på ett par timmar och med massor med reserver, så jag var glad över att ha fått en plats. Extra roligt då det är våran nya hemmaklubb. Har inte varit på Strömsholm sedan jag gick kurs våren 2013 så jag har längtat tillbaka.

Då första start var 08 så blev det tidig uppgång och avresa strax innan 04 på morgonen. Väl framme så fick Ville sin box och jag gick banan innan det blev dags att göra iordning. Red fram en övertaggad häst i ett ridhus tillsammans med ca 10 andra och tog några språng innan det blev min tur. 

 

Första klassen var 1 meter regionalt. Ville kändes pigg och glad. Dock så ville han inte alls ut i hörnen men hoppade all hinder snabbt och felfritt. Den avslutande tvåkombinationen var heller inga problem och vi kom i mål felfritt och med snabbast tid. De flesta red på ca 60 sekunder men Ville fräste runt på 49 sekunder. Fick en fin blågul rosett och en överlycklig häst. 

 

Vi fikade sedan lite medan vi tittade på de första i 110 och Ville mådde bra i sin box. Gjorde sedan iordning honom och red och hoppade fram till 110. Hade lite svårare att hitta avstånden på framhoppningen denna gången men det löste sig. Inne på banan så kom vi igång bra, men till hinder två så var svängen för skarp och där hängde vi inte med så blev stopp där. Han petade sedan ett par hinder innan vi var framme vid tvåkombinationen. Där river han A-hindret och får oturligt nog bommen mellan frambenen så det blir omöjligt för honom att hoppa B-hindret. I stoppet så orkade jag inte sitta kvar så blev en ofrivillig avsittning tyvärr. Lite snöpligt men sånt som händer. 

Nu blir det fem veckors träning fram till nästa tävling. Nu åker markbommar och små 20 cm-hinder fram för att träna teknik och avständsbedömning så det sitter till nästa gång!